Wanneer u steeldeck, sandwichpanelen, geprofileerde platen of binnendozen ontvangt worden deze met een kooiaap, kraan of vorkheftruck afgeladen. U moet er rekening mee houden dat de leverancier plaats nodig heeft om de producten af te laden. Zorg er dus voor dat u op voorhand een opslagplaats hebt voorzien die direct toegankelijk is vanaf de straat waar de oplegger zal parkeren.
Let wel, de kooiaap die de leverancier meeneemt om te lossen kan niet zijdelings rijden. Brede panelen kunnen dus niet door een smallere opening gereden worden. Hiervoor hebt u een zijlader nodig, deze moet u zelf regelen.
Indien u de producten niet direct verwerkt moeten deze voor tijdelijke opslag correct voorbereid worden:
- Zorg dat de producten licht onder helling staan, zodat eventueel condens of vocht van de producten kan aflopen. Stilstaand water kan voor plekken zorgen die na plaatsing gepoetst moeten worden, wat vervelend werk kan zijn op hoogte.
- Verwijder eventuele plastic verpakking die rond de pakketten zit zodat eventueel condens of vocht kan verdampen door natuurlijke tocht .
- Plaats een plastic doek over de producten heen, zo komt er geen regen op de producten. Zorg er wel voor dat er langs de zijkanten nog tocht mogelijk is.
- Het plastic doek moet ondoorschijnend zijn, zo wordt intense zonneschijn voorkomen die voor hoge temperaturen onder het plastic kan zorgen.
- In het beste geval plaatst u de producten binnen of onder een afdak zodat er geen regen kan verzamelen op de producten, maar ook in de openlucht is geen probleem zolang deze afgedekt blijven.
Indien u de producten niet direct verwerkt kan u enkel zichtbare transportschade melden op de vrachtbrief. Wanneer u uiteindelijk overgaat tot de verwerking komt u er mogelijk toch achter dat er transportschade was. U hebt tot 6 maanden de tijd om deze aan ons te melden zodat we deze problemen mogelijk alsnog kunnen oplossen. U moet dit wel staven met duidelijke en voldoende foto’s. Bovendien moet u bij de eerste signalen van problemen stoppen met verwerken zodat dit door de leverancier verder onderzocht kan worden om de oorzaak terug te vinden.
U hebt bovendien nog steeds 10 jaar garantie op productiefouten vanaf de levering ongeacht hoe lang deze opgeslagen zijn, zolang ze maar correct opgeslagen zijn.