Zoeken
Generic filters
Filter by Custom Post Type

Wat is een geprofileerde dakplaat

De dakplaat is een geprofileerde staalplaat die gebruikt wordt als bekleding van daken om de interne structuur te beschermen tegen regen en wind. Deze platen kunnen verschillende vormen van profilering hebben alsook verschillende kleuren of zelfs texturen. De platen hebben een beperkte stijfheid en moeten steeds op gordingen of een onderliggende structuur geplaatst worden zoals stalen liggers, houten balken of zelfs binnendozen.

Productie dakplaat

Technisch detail van een wandplaat

Voorbeeld van een geprofileerde plaat

Zoals alle stalen plaatproducten in de industriebouw start de productie van een wandplaat bij grote coils, dunne opgerolde staalplaten. De coils worden geladen op een decoiler zodat ze deze kunnen afrollen en op lengte knippen. Deze komen daarna op een lange, smalle, horizontale productielijn. Geavanceerdere lijnen hebben een decoiler geïntegreerd in het productieproces zodat alles automatisch afgerold wordt en op de lijn terecht komt. Het begin van de coil wordt door de lijn getrokken en komt onderweg verschillende rollen tegen die de profilering in de plaat vormen. Op het einde van de lijn worden de platen op maat geknipt. Afhankelijk van de fabrikant zijn de maximale lengtes natuurlijk verschillend, maar 14 meter en meer is perfect haalbaar. Grote lengtes zijn echter niet altijd even handig omdat de platen weinig stijfheid bezitten en onhandig worden met schade door buigen of plooien tot gevolg.

Uitzicht

Wandplaat met textuur - plastisol leder

Plastisol – Leder

Wandplaat met textuur - plastisol HPS

Plastisol – HPS

De coils waarvan de dakplaten gemaakt worden zijn na de initiële productie aan beide zijde chemisch behandeld, met Sendzimir verzinking, om roest te voorkomen bij beschadiging.  Verder kunnen ze eenzijdig of tweezijdige voorzien worden van een kleur of mogelijk zelfs een motief. Aan de binnenzijde komt meestal een interieurcoating, dit is een standaard gebruikte kleur die RAL 9002 (grijswit) of 9010 (wit) benaderd, afhankelijk van de fabrikant.

  • Gelakt: Elke fabrikant heeft een basis kleurenkaart met verschillende RAL-kleuren voor de buitenzijde. Voor een meerprijs kunnen zowel aan de binnenzijde als buitenzijde alle gewenste kleuren voorzien worden natuurlijk.
  • Plastisol met lederstructuur: In een industriële omgeving en in de nabijheid van de zee is plastisol aan te raden. Door de dikke laklaag biedt plastisol uitstekende weerstand aan corrosie en is mechanisch zeer bestendig. Plastisol beschermt het verzinkte staal tegen schurende effecten en is krasbestendig. De binnenzijde is opnieuw verkrijgbaar.
  • Plastisol met HPS structuur: HPS is een puntjesstructuur en de laatste ontwikkeling van plastisol met tot 40 jaar garantie. Hiervoor moet wel aan zeer veel voorwaarden voldaan worden, alsook een registratie van de panelen door het indienen van formulieren waarop zeer veel gegevens voorzien moeten worden. Bij inspectie van het motief van dichterbij, zijn de puntjes in principe een S-logo wat staat voor British Steel.
  • PVDF: Polyvinylideenfluoride: wordt toegepast waar men een hoge zuiverheid, sterkte en resistentie voor chemicaliën zoals oplosmiddelen, zuren en basen, nodig heeft waardoor de wandplaat zeer kleurvast blijft en levensduur gegarandeerd kan worden. Bovendien is PVDF best hittebestendig.

Naast deze afwerking bestaan er ook geperforeerde dakplaten die eerder een architectonisch nut hebben. Decoratief als plafondafwerking in een interieur, voor betere akoestische demping (door de isolatie die op de dakplaten liggen) of als zonneluifel.

Profilering

Elke fabrikant heeft zo zijn eigen profilering van dakplaten, maar qua uitzicht zijn er natuurlijk vergelijkende vormen: golfprofiel, plankenprofiel, trapeziumprofiel,…
Bij volgende afbeeldingen zijn zeer veel verschillende profielen zichtbaar.

Verschillende profielen wandplaat

Voorbeeld1 profilering dakplaat

Verschillende profielen wandplaat

Voorbeeld2 profilering dakplaat

Verschillende profielen wandplaat

Voorbeeld3 profilering dakplaat

Verschillende profielen wandplaat

Voorbeeld4 profilering dakplaat

Transport

Zoals alle producten van grote lengte worden ook dakplaten in met plastic omhulde pakken met opleggers vervoerd tot aan de werf. Daar worden ze afgepikt en tijdelijk gestockeerd of vrijwel direct geplaatst. Op voorhand worden de plaatsingsplannen geanalyseerd zodat ze bij levering eventueel op de juiste plaats op het dak gelegd kunnen worden en zo zonder veel afstand te overbruggen op hun plaats gemonteerd kunnen worden. Platen tot 6m kunnen vlot met een vorkheftruck of verrijker verplaatst worden. Dakplaten vanaf 6m moeten met een kraan verplaatst worden en boven de 10m moet hierbij een evenaar gebruikt worden.

Gezien de platen weinig stijfheid bezitten en vlot buigen of plooien moeten ze steeds correct ondersteund worden tijdens het verplaatsen. Zo worden ze voldoende beschermd om schade te voorkomen. Wanneer er riemen gebruikt worden, moet er aandacht aan besteed worden dat ze de platen niet kunnen klemmen en plaatselijk pletten als de riemen strak getrokken worden. Indien de dakplaten niet direct verwerkt worden, moeten ze correct gestockeerd worden. Het liefst onder een zeil dat voldoende verlucht wordt en steeds lichtjes hellend zodat regenwater altijd kan aflopen. Wanneer de platen voor lange tijd gestockeerd moeten worden, kan dit beter binnen gebeuren.

Plaatsing

Gordingen

De dakplaten worden best voor de volle lengte van het dak besteld en geplaatst. Indien het dak te lang is of de platen op kortere afstand besteld moeten worden, moeten ze een overlap vormen bovenop een gording. De overlap is meestal een 150mm, maar de fabrikant kan hier steeds duidelijkheid in brengen.

Wanneer er op hoogte gewerkt wordt, moeten natuurlijk de juiste veiligheidsmiddelen gebruikt worden, waarna plaat per plaat op de constructie wordt gemonteerd. Dakplaten hebben slechts een beperkte eigen stijfheid en hebben daarom voldoende dragende constructie nodig om de inwerkende krachten van regen, sneeuw en wind op te vangen. Hiervoor moet de technische fiche van de dakplaat bekeken worden. Hierin staat vermeld wat de afstand van de dragende structuur/gordingen moet zijn. De fiche heeft enkele variabelen nodig om de juiste gordingsafstand te bepalen:

  • De dikte van de staalplaat
  • De belasting die het moet weerstaan
  • De maximale doorbuiging dat de platen mogen hebben onder belasting

Let er bij het bestellen van dakplaten op dat deze voldoende lang zijn en 70mm voorbij de laatste gording/muur steken zodat ze ver genoeg in de goot zitten.

Legrichting en uniformiteit

Knabbelschaar om automatisch wandplaten door te knippen

Automatische knabbelschaar

Plaatschaar - rechtshandig

Rechtshandige plaatschaar voor het handmatig doorknippen van een dakplaat

Naast het aantal gordingen is ook de windrichting van belang bij het plaatsen van de platen. Elke nieuwe dakplaat moet de vorige plaat namelijk minstens met één golf overlappen. Bij het plaatsten start men dus aan de verste hoek t.o.v. waar de wind komt zodat de opening tussen de platen van de wind weg ligt en water niet tussen de spleten naar binnen door wordt geblazen. In België komt de wind overwegend uit het zuidwesten.

Dakplaten worden vrijwel altijd op maat besteld zodat op de werf weinig tot geen tijd verloren wordt. Als er toch aanpassingen moeten gebeuren (schuine dakrand, openingen, verkeerde lengten,…)dan gebeurt dit met een knabbelschaar of plaatschaar. Let wel, plaatscharen zijn er voor links- en rechtshandigen. Dakplaten met de slijpschijf aanpassen is absoluut geen optie. De vonkjes van het slijpen kunnen mogelijk in de afwerkingslaag inbranden. In het slechtste geval kan dit toch beginnen roesten en bruine plekjes of strepen geven na een regenbui.

Schroeven

Juiste diepte bij schroeven wandplaat

Wandplaat correct schroeven

Wandlaat met ruiter

Ruiter op hoge golf

voor DIN7504

Afdekkapje

Zelfborende schroef

Din 7504 met zelfborende kop

Indien de dragende structuur van hout is worden zelftappende houtschroeven toegepast die voorzien zijn van een rondel met een laagje gevulkaniseerd EPDM om de doorboring waterdicht af te sluiten. Wanneer de ondergrond van staal is wordt een zelfborende metaalschroef voorzien, ook met een rondel met gevulkaniseerd EPDM. Zelfborende schroeven met boorpunt nr2 zijn voor onderliggende staaldiktes van 0,63 tot 3,5mm. Boorpunt nr3 is voor staal van 1,5 tot 6mm. Gezien de grote diversiteit in dakplaten is er voor elk type plaat mogelijk een iets afwijkende methode om ze te bevestigen. Uitsluitsel kan enkel geleverd worden door de technische fiche van de leverancier.

Indien u de dakplaten in de diepe golf vast zet (de diepe golf is het deel van de plaat dat steeds in contact staat met de dragende structuur) loopt het water steeds langs deze schroef tijdens een regenbui. Door een rondel te gebruiken met gevulkaniseerd EPDM is de kans tot insijpeling vrij klein. Wanneer u echter de dakplaat vast zet op de hoge golf gaat er bijna geen water langs de schroef vloeien en is insijpeling zo goed als onmogelijk. Op de hoge golf gebruikt u bovendien best bijkomend nog een ruiter of cavalier (dat een laagje gevulkaniseerd EPDM heeft). Dit komt dan tussen de afdekring en de wandplaat om de grijpende kracht van de schroef over de volledige golf te verdelen.

Let wel, de schroeven (en dus ook de ruiter indien nodig) mogen niet oneindig vast gedraaid worden, omdat hierdoor de platen volledig geklemd worden. Wanneer de zon op de wandplaten staat en de platen wat uitzetten, moet er wat werking mogelijk zijn. Dit wordt opgevangen doordat de gevulkaniseerde EPDM de wandplaat op zijn plaats houdt en alles waterdicht houdt, terwijl er toch mogelijkheid tot beweging is.

Anti-condens

Carports en open bergingen die afgedekt zijn met metalen dakplaten hebben onder bepaalde weersomstandigheden last van condensvorming aan de onderzijde van de platen. Wanneer de wind onder de dakplaten door waait zorgt deze voor afkoeling van de platen. Indien de temperatuur van de platen onder deze van de omgeving daalt gaat er zich automatisch water uit de lucht afzetten aan de onderzijde van de platen. Bij voldoende afzetting vallen er uiteindelijk druppels van de dakplaten waardoor gestockeerde goederen toch nat worden.
Om dit te voorkomen kan een anti-condensdoek toegepast worden op de dakplaten. Deze wordt na het vormproces van de platen door een extra stap verlijmd tegen de onderzijde van de platen. Door deze doek wordt condensvorming eenvoudig tegengegaan. Mochten de omstandigheden er toch voor worgen dat er zich condens vormt op de platen, dan zal de doek het water voldoende kunnen vasthouden om druppelen nog steeds te voorkomen.

Let wel, deze doek zit standaard over de volledige lengte van de dakplaat. Wanneer de dakplaat in de goot eindigt kan de condensdoek het aflopende water proberen aan te trekken. Dit kan er voor zorgen dat het water aan de onderzijde van de dakplaat terug kruipt en langs de goot valt. In zeer natte maanden kan hier eventueel ook mos beginnen vormen.
Om dit te voorkomen kan u de laatste cm’s van de het anti-condensdoek bewerken met vernis. Zo wordt het zuigende effect van het doek gestopt. Sommige fabrikanten bieden dit af-fabriek aan of hebben de mogelijkheid om deze doek enkele cm’s voor de rand af te snijden.

 


Hebt u vragen, een opmerking of een suggestie? Hebt u iets foutief opgemerkt? Neem dan zeker even contact met ons op.

Wat denkt u?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord

Cart Item Removed. Undo
  • No products in the cart.
Winkelmand opslaan en/of emailen
Uw winkelwagen zal worden opgeslagen en u zal een link ontvangen. U, of iedereen met deze link, kan dit gebruiken om de winkelmand te herstellen.
Terug Winkelmand opslaan en/of emailen
Uw winkelwagen zal worden opgeslaan met productafbeeldingen en informatie en winkelwagen totalen. Daarna kan u deze winkelmand verzenden naar uzelf of iemand anders op elk ogenblik.
Uw winkelmand email is verzonden :)