Wat is een geprofileerde dakplaat?

Alles wat je moet weten in een handig overzicht.


De dakplaat is een geprofileerde staalplaat die gebruikt wordt als bekleding van daken om de interne structuur te beschermen tegen regen en wind. Deze platen kunnen verschillende vormen van profilering hebben alsook verschillende kleuren of zelfs texturen. De platen hebben een beperkte stijfheid en moeten steeds op gordingen of een onderliggende structuur geplaatst worden zoals stalen liggers, houten balken of zelfs binnendozen.

Productie dakplaat

Zoals alle stalen plaatproducten in de industriebouw start de productie van een wandplaat bij grote coils, dunne opgerolde staalplaten. De coils worden geladen op een decoiler zodat ze deze kunnen afrollen en op lengte knippen. Deze komen daarna op een lange, smalle, horizontale productielijn. Geavanceerdere lijnen hebben een decoiler geïntegreerd in het productieproces zodat alles automatisch afgerold wordt en op de lijn terecht komt. Het begin van de coil wordt door de lijn getrokken en komt onderweg verschillende rollen tegen die de profilering in de plaat vormen. Op het einde van de lijn worden de platen op maat geknipt. Afhankelijk van de fabrikant zijn de maximale lengtes natuurlijk verschillend, maar 14 meter en meer is perfect haalbaar. Grote lengtes zijn echter niet altijd even handig omdat de platen weinig stijfheid bezitten en onhandig worden met schade door buigen of plooien tot gevolg.

afmetingen trapezium dakplaat
 
 

Uitzicht

De coils waarvan de dakplaten gemaakt worden zijn na de initiële productie aan beide zijde chemisch behandeld, met Sendzimir verzinking, om roest te voorkomen bij beschadiging.  Verder kunnen ze eenzijdig of tweezijdige voorzien worden van een kleur of mogelijk zelfs een motief. Aan de binnenzijde komt meestal een interieurcoating, dit is een standaard gebruikte kleur die RAL 9002 (grijswit) of 9010 (wit) benaderd, afhankelijk van de fabrikant.


dakplaat HPS afwerking

Plastisol - HPS


Dakplaat Plastisol afwerking ledermotief

Plastisol - Ledermotief

Gelakt: Elke fabrikant heeft een basis kleurenkaart met verschillende RAL-kleuren voor de buitenzijde. Voor een meerprijs kunnen zowel aan de binnenzijde als buitenzijde alle gewenste kleuren voorzien worden natuurlijk.

Plastisol met lederstructuur: In een industriële omgeving en in de nabijheid van de zee is plastisol aan te raden. Door de dikke pvc laag biedt plastisol uitstekende weerstand aan corrosie en is mechanisch zeer bestendig. Plastisol beschermt het verzinkte staal tegen schurende effecten en is krasbestendig. De binnenzijde is opnieuw verkrijgbaar.

Plastisol met HPS structuur: HPS is een puntjesstructuur en de laatste ontwikkeling van plastisol met tot 40 jaar garantie. Hiervoor moet wel aan zeer veel voorwaarden voldaan worden, alsook een registratie van de panelen door het indienen van formulieren waarop zeer veel gegevens voorzien moeten worden. Bij inspectie van het motief van dichterbij, zijn de puntjes in principe een S-logo wat staat voor British Steel.

PVDF - Polyvinylideenfluoride: wordt toegepast waar men een hoge zuiverheid, sterkte en resistentie voor chemicaliën zoals oplosmiddelen, zuren en basen, nodig heeft waardoor de wandplaat zeer kleurvast blijft en levensduur gegarandeerd kan worden. Bovendien is PVDF best hittebestendig.


Naast deze afwerking bestaan er ook geperforeerde dakplaten die eerder een architectonisch nut hebben. Decoratief als plafondafwerking in een interieur, voor betere akoestische demping (door de isolatie die op de dakplaten liggen) of als zonneluifel.

Abonneer en ontvang gratis industriebouw-tips!

Enkel als we echt iets nuttig te zeggen hebben hoor je van ons! Doe dus je voordeel en schrijf je nu in!

Like ons op facebook!

De recentste artikelen, nieuwe producten, knappe realisaties en meer...

Profilering

Elke fabrikant heeft zo zijn eigen profilering van dakplaten, maar qua uitzicht zijn er natuurlijk vergelijkende vormen: golfprofiel, plankenprofiel, trapeziumprofiel, lage of hoge profilering,…
Bij volgende afbeeldingen zijn zeer veel verschillende profielen zichtbaar.


Metalen dakplaat gamma
Stalen dakplaat verschillende vormen
Profilering dakplaat in staal
Metaal dakplaat in verschillende vormen

Transport

Zoals alle producten van grote lengte worden ook dakplaten in met plastic omhulde pakken met opleggers vervoerd tot aan de werf. Daar worden ze afgepikt en tijdelijk gestockeerd of vrijwel direct geplaatst. Op voorhand worden de plaatsingsplannen geanalyseerd zodat ze bij levering eventueel op de juiste plaats op het dak gelegd kunnen worden en zo zonder veel afstand te overbruggen op hun plaats gemonteerd kunnen worden. Platen tot 8m kunnen vlot met een vorkheftruck of verrijker verplaatst worden. Dakplaten vanaf 8m moeten met een kraan verplaatst worden en boven de 10m kan hierbij best een evenaar gebruikt worden.

Gezien de platen weinig stijfheid bezitten en vlot buigen of plooien moeten ze steeds correct ondersteund worden tijdens het verplaatsen. Zo worden ze voldoende beschermd om schade te voorkomen. Wanneer er riemen gebruikt worden, moet er aandacht aan besteed worden dat ze de platen niet kunnen klemmen en plaatselijk pletten als de riemen strak getrokken worden. Indien de dakplaten niet direct verwerkt worden, moeten ze correct gestockeerd worden. Het liefst onder een zeil dat voldoende verlucht wordt en steeds lichtjes hellend zodat regenwater altijd kan aflopen. Wanneer de platen voor lange tijd gestockeerd moeten worden, kan dit beter binnen gebeuren.


MATERIAALGIDSEN & KWALITATIEVE BOUWMATERIALEN

Gedetailleerde uitleg bij elk proces in industriebouw.

Bekijk alle artikels
Ga naar de webshop

Plaatsing

Gordingen


Stalen Z-gording voor dakplaat

Stalen Z-gording

De dakplaten worden best voor de volle lengte van het dak besteld en geplaatst. Indien het dak te lang is of de platen op kortere afstand besteld moeten worden, moeten ze een overlap vormen bovenop een gording. De overlap is meestal een 150mm, maar de fabrikant kan hier steeds duidelijkheid in brengen.

Wanneer er op hoogte gewerkt wordt, moeten natuurlijk de juiste veiligheidsmiddelen gebruikt worden, waarna plaat per plaat op de constructie wordt gemonteerd. Dakplaten hebben slechts een beperkte eigen stijfheid en hebben daarom voldoende dragende constructie nodig om de inwerkende krachten van regen, sneeuw en wind op te vangen. Hiervoor moet de technische fiche van de dakplaat bekeken worden. Hierin staat vermeld wat de afstand van de dragende structuur/gordingen moet zijn. De fiche heeft enkele variabelen nodig om de juiste gordingsafstand te bepalen:

  • De dikte van de staalplaat
  • De belasting die het moet weerstaan
  • De maximale doorbuiging dat de platen mogen hebben onder belasting

Let er bij het bestellen van dakplaten op dat deze voldoende lang zijn en 70mm voorbij de laatste gording/muur steken zodat ze ver genoeg in de goot zitten.

Legrichting en bewerken


Naast het aantal gordingen is ook de windrichting van belang bij het plaatsen van de platen. Elke nieuwe dakplaat moet de vorige plaat namelijk minstens met één golf overlappen. Bij het plaatsten start men dus aan de verste hoek t.o.v. waar de wind komt zodat de opening tussen de platen van de wind weg ligt en water niet tussen de spleten naar binnen door wordt geblazen. In België komt de wind overwegend uit het zuidwesten.

Dakplaten worden vrijwel altijd op maat besteld zodat op de werf weinig tot geen tijd verloren wordt. Als er toch aanpassingen moeten gebeuren (schuine dakrand, openingen, verkeerde lengten,…)dan gebeurt dit met een knabbelschaar of plaatschaar. Let wel, plaatscharen zijn er voor links- en rechtshandigen. Dakplaten met de slijpschijf aanpassen is absoluut geen optie. De vonkjes van het slijpen kunnen mogelijk in de afwerkingslaag inbranden. In het slechtste geval kan dit toch beginnen roesten en bruine plekjes of strepen geven na een regenbui.



Schroeven

Indien de dragende structuur van hout is, worden zelftappende houtschroeven toegepast die voorzien zijn van een rondel met een laagje gevulkaniseerd EPDM om de doorboring waterdicht af te sluiten. Wanneer de ondergrond van staal is wordt een zelfborende metaalschroef voorzien, ook met een rondel met gevulkaniseerd EPDM. Zelfborende schroeven met boorpunt nr2 zijn voor onderliggende staaldiktes van 0,63 tot 3,5mm. Boorpunt nr3 is voor staal van 1,5 tot 6mm. Gezien de grote diversiteit in dakplaten is er voor elk type plaat mogelijk een iets afwijkende methode om ze te bevestigen. Uitsluitsel kan enkel geleverd worden door de technische fiche van de leverancier.



Indien u de dakplaten in de diepe golf vast zet (de diepe golf is het deel van de plaat dat steeds in contact staat met de dragende structuur) loopt het water steeds langs deze schroef tijdens een regenbui. Door een rondel te gebruiken met gevulkaniseerd EPDM is de kans tot insijpeling vrij klein. Wanneer u echter de dakplaat vast zet op de hoge golf gaat er bijna geen water langs de schroef vloeien en is insijpeling zo goed als onmogelijk. Op de hoge golf gebruikt u bovendien best bijkomend nog een ruiter of cavalier (dat een laagje gevulkaniseerd EPDM heeft). Dit komt dan tussen de afdekring en de wandplaat om de grijpende kracht van de schroef over de volledige golf te verdelen.


Dakplaat correct bevestigen

Let wel, de schroeven (en dus ook de ruiter indien nodig) mogen niet oneindig vast gedraaid worden, omdat hierdoor de platen volledig geklemd worden. Wanneer de zon op de wandplaten staat en de platen wat uitzetten, moet er wat werking mogelijk zijn. Dit wordt opgevangen doordat de gevulkaniseerde EPDM de wandplaat op zijn plaats houdt en alles waterdicht houdt, terwijl er toch mogelijkheid tot beweging is.

Anti-condens

Carports en open bergingen die afgedekt zijn met metalen dakplaten hebben onder bepaalde weersomstandigheden last van condensvorming aan de onderzijde van de platen. Wanneer de wind onder de dakplaten door waait zorgt deze voor afkoeling van de platen. Indien de temperatuur van de platen onder deze van de omgeving daalt gaat er zich automatisch water uit de lucht afzetten aan de onderzijde van de platen. Bij voldoende afzetting vallen er uiteindelijk druppels van de dakplaten waardoor gestockeerde goederen toch nat worden.

Om dit te voorkomen kan een anti-condensdoek toegepast worden op de dakplaten. Deze wordt na het vormproces van de platen door een extra stap verlijmd tegen de onderzijde van de platen. Door deze doek wordt condensvorming eenvoudig tegengegaan. Mochten de omstandigheden er toch voor zorgen dat er zich condens vormt op de platen, dan zal de doek het water voldoende kunnen vasthouden om druppelen nog steeds te voorkomen.

Let wel, deze doek zit vaak standaard over de volledige lengte van de dakplaat. Wanneer de dakplaat in de goot eindigt kan de condensdoek het aflopende water proberen aan te trekken. Dit kan er voor zorgen dat het water aan de onderzijde van de dakplaat terug kruipt en langs de goot valt. In zeer natte maanden kan hier eventueel ook mos beginnen vormen.
Om dit te voorkomen kan u de laatste cm’s van de het anti-condensdoek bewerken met vernis. Zo wordt het zuigende effect van het doek gestopt. Sommige fabrikanten bieden dit af-fabriek aan of hebben de mogelijkheid om deze doek enkele cm’s voor de rand af te snijden.

Dakplaat met anticondens

Anticondens doek aan onderzijde van dakplaat

Hebt u vragen, een opmerking of een suggestie? Hebt u iets foutief opgemerkt? Neem dan zeker even contact met ons op.

2 Comments on “Dakplaat”

  1. Mag ik met een slijpschijf werken uitvoeren op dergelijke daken bijv bij plaatsen zonnepanelen

    1. Dag Philippe,
      Dit raden we absoluut af. De vonken die ontstaan zullen inbranden in de lak, doorheen de zink-laag tot op het blanke staal. Dit gaat zeker roestvlekken geven. Wil je het toch bij een slijpschijf houden, zorg dan dat je grote branddekens bij hebt om de platen af te dekken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *